Hoppa till sidans innehåll

Administration av YKKs webb


Detta är en sammanställning av viktiga saker att tänka på för att vi skall få en bra webb på YKK. Vissa av reglerna/rekommendationerna/tipsen nedan är att beteckna som frivillga, andra som rena krav men notera då att man måste förstå konsekvenserna för att kunna bryta mot det som skrivs nedan, då resultatet ofta blir att webben fungerar dåligt.

 

Frågor om YKKs webb? Kontakta: webmaster@ykk.se

 

Felrapporter:

F1) Mobilappen för iOS8 fungerar för tillfället inte. Enligt IdrottOnline kan vi räkna med att appen rättas någon gån i början av 2015.

 

Förstasidorna (YKK och lag):

L1) Första sidan på varje lag och för föreningen är normalt en samlingssida, som samlar ihop information från flera sidor. Designen för denna ställs in under "Boxinställningar". Här rekommenderas starkt att man använder modellen med en stor informationsruta till höger och flera små informationsrutor till vänster och att man har nyheterna i informationsruta "1". Innehållet i boxarna väljs som andra sidor på webben. För att uppdatera innehållet på dessa sidorna, så går man in på varje enskild sida och ändrar dess boxinställningar.

L2) Använd "Nyheter" i informationsruta "1", då de då kommer överst på mobilsidan.

L3) Ingen laginformation eller något annat skall läggas in under "Grundinställningar" på en huvudsida (flera lag har tränarna/lagledarna där just nu). Denna ruta är helt och fullt dedicerad för reklam, så att sponsorgruppen får större möjlighet att dra in pengar till föreningen.

 

Nyheter:

N1) Nyheter skall ha ett publiceringsdatum och ett avpubliceringsdatum. Avpubliceringsdatumet sätts till ett par dagar efter att nyheten inte längre är aktuell. Har man en nyhet som blir aktuell flera gånger under året eller uppdateras flera gånger under året så rekommenderas att man gör en ny nyhet istället, då den annars hamnar längs ned i nyhetslistan.

N2) Man skall aldrig ändra på publiceringsordningen av nyheter, de SKALL vara i "publiceringsordning". Om man av någon orsak måste få upp en nyhet högre upp i listan utan att man uppdaterar innehållet, så får man ta bort den gamla nyheten och lägga in en ny.

 

Kalender:

K1) Varje lag har en egen kalender kopplad till sin webb. Denna kan dels läggas in i en box på lagets hemsida och visa exempelvis kommande aktiviteter under veckan eller under månaden. För tillfället är det dock bara Fantazy som underhåller denna kalendern (titta gärna på hur den används där).

K2) I kalendern kan man lägga upp vilka som deltar i aktiviteter, samlingsplatser, samlingstider som evenemangstider. En stor fördel är också att man kan rapportera närvaro rakt mot de tillfällen som lagts in i kalendern.

 

Träningstider:

T1) Träningstiderna publiceras fortfarande vid sidan av kalendern. Den som ändrar i träningstiderna har ansvar för att klicka i rutan med "inkludera i utskick" i botten av sidan. Annars fungerar inte informationsmailen om att uppdateringar av träningstiderna har skett

T2) Den som uppdaterar träningstiderna har också ansvar att se till att informera om de senaste ändringarna i början av sidan. Det är inte rimligt att alla förädrar och åkare i alla lag letar efter en uppdatering som exempelvis bara rör skridskoskolan

T3) För de lag som önskar få in träningstiderna i kalendern så rekommenderas en prenumeration på 

Uppdaterad: 08 NOV 2014 10:23 Skribent: Jan Backman

Postadress:
Föreningen Ytterby-Kungälv Konståkare - Konståkning
Rosendalsgatan 1
44235 Kungälv

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link